לאחרונה גוברת המודעות לארוח חיים בריא ספורטיבי ורבים מאיתנו מחפשים מסגרת נוחה ויעילה לאימונים לשיפור הכושר והבריאות. ההמלצה הרפואית היא ביצוע 3 אימוני כושר שבועיים לפחות, אז מה בעצם אנחנו מנסים להשיג.

 

התמדה באימונים תביא לתוצאות טובות יותר
התמדה באימונים תביא לתוצאות טובות יותר

אנשים פונים למסגרות כושר שונות בתקווה לשפר הישגים גופניים מנטליים. חלק מן התוצאות השכיחות והמבוקשות ביותר הן ירידה במשקל וחיטוב הגוף, עלייה במסת השריר ושיקם לאחר פציעות או מצבים רפואיים שונים. אך מהי הדרך הנכונה לביצוע, מהי התדירות הרלוונטית לאימונים, מהו משך הזמן לאימון האפקטיבי ביותר ומהו סוג האימון הנכון לכם?

 

קיימות אסכולות שונות, עם גישות שונות בנוגע למהי הדרך הנכונה לאימון, אך כולן מסכימות שבראש ובראשונה יש לשמור על מסגרת אימונים קבועה שתביא את המתאמן להתמדה וקביעות באימונים. כאשר מתאמנים לבד או עם מאמן כושר אישי, רצוי לבצע לפחות 3 אימונים בשבוע על מנת להגיע לשיפור משמעותי בהישגים. אימון עם מאמן כושר אישי נבנה בהתאמה לכל מתאמן בהתחשב בגילו, מצבו הגופני, מגבלותיו, צרכיו ומטרותיו וזו שונה מכל תכנית למתאמן אחר. לכן, עדיף, רצוי ומומלץ לא "להעתיק" את תכנית האימונים של אדם אחר.

ההמלצה למשך זמן האימון אצל מתאמנים ממוצעים, כאלו שאינם מתאמנים באופן מקצועי, תהיה לאימון של לא יותר משעה כאשר האימון אינו אינטנסיבי או 45 דקות לאימון אינטנסיבי. לאחר פרק הזמן הזה, הגוף עשוי להתעייף ולרוב אנו נשיג את התוצאה ההפוכה. במקום להרגיש חיוניים ובריאים, אנו עשויים לחוש עייפות ואף למנוע שיפור לטווח הארוך ואם נגזים במשך זמן האימון אף לגרום לפציעות שונות.

שאלה שחוזרת ונשאלת שוב ושוב היא, האם ניתן לבצע אימון יום אחרי יום. התשובה כמובן תלויה במטרותיו של המתאמן ובתכנית האימונים הרלוונטית. יש אפשרות להתאמן יום אחרי יום, אך עם זאת יש לתת לשרירים את המנוחה שהם זקוקים לה. על מנת לפתח את השריר ולשפר את תפקודו רצוי לנוח לפחות 48 שעות בין האימונים. אך אם נבנה תכנית באופן נכון, כזו שתאפשר מחד מנוחה לשריר שעבדנו עליו אתמול ומאידך אימון לשריר אחר שלא עבד באימון אתמול, נוכל להביא את עצמנו למצב בו אנו מתאמנים מדי יום ללא שום מגבלה או סיכון. ההמלצה שלי בכל אופן היא להימנע מאימונים אנאירוביים בימים עוקבים כאשר הדבר אינו הכרחי ורצוי לתת לגוף את המנוחה שהוא זקוק לה אחרי פעילות שכזו. עוד אוכל להמליץ (אם אתם מתעקשים להתאמן מדי יום ורוצים להגיע לתוצאות טובות יותר) לשלב אימונים אירוביים ואנאירוביים לסירוגין. לדוגמא, יום אימון משקולות, יום אימון ריצה, יום אימון משקולות, יום אימון ריצה וחוזר חלילה. בכל מקרה, תבחרו לפחות יום אחד בשבוע בו אתם נחים מנוחה מלאה ללא אימון.

רבים נרשמים לחדרי כושר אך הולכים לאיבוד בהמון ובין המכשירים השונים. עולם חדרי הכושר הוא עולם מבלבל וללא הדרכה נכונה וידע נרחב בתחום, ישנו קושי מסוים בהגעה לתוצאות. תוכלו לבקש מהמאמן האחראי לבנות לכם תכנית אישית שתתאים לכם, אותה תצטרכו להחליף אחת ל3 חודשים. כדאי שתמצאו פרטנר לאימון שיחייב אתכם להגיע לאימונים ולא לפספס. תהפכו זאת לשגרה, מעין עוגן שסביבו בנוי שאר הלוז שלכם (עבודה, לימודים, פנאי וכו). כאשר תעמידו את האימונים שלכם במקום הראשון ותייצרו לעצמכם מסגרת אימונים בה תתמידו, תראו תוצאות מהירות וטובות.

תזונה מאוזנת תגביר את שריפת השומנים
תזונה מאוזנת תגביר את שריפת השומנים

   ללא שינוי הרגלים תזונתיים תתקשו בהשגת מטרותיכם, אפילו אם תחליטו להתאמן מדי יום. בין אם המטרה שלכם היא עלייה במסת השריר או ירידה במשקל, חיטוב או ריצת מרתון. שינוי תזונתי הינו הכרחי. למטרות שונות נדרשות תכניות תזונה שונות ומגוונות. רצוי שתאהבו את התפריט שלכם ותתחברו אליו. איכלו מדי 2-3 שעות, גם אם ה"ארוחה" היא פרי בלבד. תשתו לפחות ליטר וחצי מים ביום ותקפידו על ארוחת ערב קלילה, מופחתת בפחמימות ותשיגו שריפה מוגברת יותר של שומן, הרגשה של נינוחות בשינה וקלילות בבוקר. תשלבו סיבים תזונתיים בארוחות אך לא יותר מדי. תבינו ש"פינוק" שבועי דוגמת עוגה, או גלידה, אינו אסור, אך חריגה מהתפריט שלכם עשויה לעכב את התוצאות הרלוונטיות.

קחו מאמן כושר אישי, יש לו יתרונות רבות ודרכים להביא אתכם למטרה שלכם. אפילו אם אתם בתחילת דרככם או רק רוצים להשתפר באימונים. יש לו את כל הכלים. על יתרונות האימון האישי נדבר בכתבה הבאה.

אם יש לכם שאלות בנושא תוכלו לפנות אלינו בדף האוהדים בפייסבוק Trainer4life או במייל